Rodaj Nedir, Nasıl Yapılır? Rodaj Çeşitleri

Rodaj Nedir, Nasıl Yapılır? Rodaj Çeşitleri
  • 6 Aralık 2023

Rodaj Nedir, Nasıl Yapılır? Rodaj Çeşitleri

Rodaj Nedir, Nasıl Yapılır? Rodaj Çeşitleri

Otomobil üretim teknolojilerinde büyük gelişimler yaşansa da halen daha bazı hata paylarının olduğu bir gerçek. İşin içinde insan olduğu düşünüldüğünde, az da olsa hata payının olduğundan söz etmek sürpriz bir durum değil. Bu yüzden de sürücülerin sıfır ya da ikinci el araç aldıkları zaman, bazı basit tedbirler ile araçlarını koruma altına almaların gerekir. Rodaj da bu basit tedbirler arasında yer alır. Özellikle ikinci el araçlarda bu tedbire daha sık ihtiyaç duyulur. 

Rodaj Nedir?

Rodajın nasıl yapılacağını ya da yapılırken nelere dikkat edilmesi gerektiğini belirtmeden önce, kısaca rodaj nedir sorusunun yanıtlanması gerekir. Basit bir ifadeyle rodaj, otomobil parçalarının birbirleri ile uyum içerisinde çalışabilmeleri ve ilk çalışma esnasında birbirlerine zarar vermemeleri için yapılan bir alıştırma süreci olarak tanımlanabilir. Özellikle motor parçalarının korunabilmesi adına, bu işlem büyük önem taşır. Teknik açıdan alıştırma anlamına gelen bu kelime, Türkçede ve halk arasında daha çok motor açma olarak bilinir. Rodaj, aracın kendi kendine alışmasını ifade eder.

Rodaj süreci genellikle yeni otomobil sahiplerine özel bir kullanım kılavuzu veya talimatla birlikte sunulur. Bu kullanım kılavuzları, otomobilin ilk birkaç bin kilometrelik kullanımı sırasında hangi hız sınırlarına uyması gerektiği, motor yağı değişim süreleri gibi ayrıntıları içerir. Rodajın amacı, hareketli parçaların birbiriyle daha iyi uyum sağlamasını ve optimum performansı elde etmesini sağlamaktır.

Rodaj Nasıl Yapılır?

Rodaj nasıl yapılır sorusu da yeni araç sahiplerinin ya da ikinci el araç alan bireylerin merak ettikleri sorulardan biri. Parçaların birbirlerini aşındırmaması ve aracın sağlıklı bir şekilde kullanılabilmesi için, rodajı yaparken bazı hususlara dikkat edilmesi gerekir. Rodajın farklı çeşitleri bulunsa da esasında bu kavram daha çok motor için kullanılır. Bu yüzden de motor rodajı nasıl yapılır sorusuna odaklanılması gerekir. 

Motor rodajı, araç ilk çalıştırdıktan sonra başlar ve sonrasındaki 2000 ila 3000 kilometre boyunca devam eder. Sıfır araçlar en az 2000 kilometreye gelinceye kadar rodaj sürecinin devam etmesi gerekir. Bu noktada dikkat edilmesi gerekenlerse şu şekilde sıralanabilir:

  • Rodaj süresince aracın ilk çalıştırmadan sonra hemen sürülmemesi gerekir. 30 saniye ila 1 dakika arasında bekledikten sonra aracı hareket ettirmek, parçaların birbirleri ile uyum sağlamalarına yardımcı olur.
  • Rodaj süresi boyunca, yani araç 2000-3000 km bandına gelinceye kadar, yüksek devirde kullanmak da doğru değil. Aracın yüksek devirlerde kullanılması, motorun daha fazla ısınmasına neden olur ve bu da dolaylı olarak diğer parçalara zarar verebilir. Şehir içinde ya da uzun yolculukta fark etmeksizin 3000 devirin üstüne çıkılmaması gerekir.
  • Rodaj yaparken aracın sabit hızlarda kullanılması da doğru değil. Özellikle ilk 1000 kilometrede, aracın sürekli farklı hız aralıklarında sürülmesi önem arz eder. Uzun yolculuklarda değişken hızlarda aracı kullanmak, devir değişikliklerine neden olur. Bu sayede parçaların farklı devir aralıklarında birbirleriyle daha uyumlu çalışmaları mümkün olur. Ancak gaz pedalının sonuna kadar basılması ve yüksek hızlara çıkılması da rodaj sürecinde olumsuz etki yaratır. 

Rodaj Çeşitleri Nelerdir?

Sıfır kilometre ya da ikinci el araçların sonraki ömürlerinde güvenli bir şekilde kullanılabilmeleri için mutlaka rodaj yapılması gerekir. Rodaj sürelerini takip ederek bu işlemi tamamlamak, araçtaki parçaların uyumunu artırır. Maksimum parça uyumu için, tüm ana parçaların  ayrı ayrı rodaj yapılması önerilir. Bu noktada rodaj çeşitleri aşağıdaki gibi sıralanabilir:

  • Lastik rodajı
  • Fren rodajı
  • Debriyaj rodajı
  • Motor rodajı
  • Şanzıman rodajı 

Bu rodaj çeşitlerinin hepsi için farklı uygulamalar yapılır. Ancak temelde hepsi için aynı mantığın geçerli olduğu söylenebilir. Yeni bir lastik alındığı zaman, yüksek hızlardan ve ani frenlerden kaçınarak lastik rodaj işlemi tamamlanılabilir. Frenlerin değiştirilmesinden sonra, frenlere sert basmaktan kaçınarak ve durulacağı zaman hafif hafif frene basılarak fren rodajı yapılabilir. Şanzıman ve debriyaj takımında yapılacak değişimlerden sonra da bu parçaların aynı şekilde rodaj yapılması gerekir. 

Rodaj Süresi Kaç Km?

Rodaj işleminden beklenen faydayı görebilmek için, rodaj sürelerini iyi ayarlamak gerekir. Motor rodajı için 2000-3000 km; lastik fren rodajı için 500 km; şanzıman ve debriyaj rodajı için de 500-1000 km yeterli olur. 


Borlease, kiralık araçlarınızın uzun vadeli performansını artırmak için mükemmel bir seçenektir. Uzmanlar tarafından yönetilen rodaj süreci ile araçlarınızı daha güvenli ve verimli hale getirir. Borlease ile mükemmel bir araç kiralama deneyimi yaşayın.