Otomobiller hakkında bazı terimleri bilmek son derece önemlidir. Bu terimlerden biri de rölantidir. “Rölanti ne demek?” sorusunun cevabı ise aracın çalışabileceği minimum devir sayısı olarak ifade edilir.
Motor, rölanti durumdayken çalışmaya devam etse de rölanti devrinde bir dengesizlik olursa motor kendini stop edebilir. Rölanti devri ayarının yüksek olması yakıt sarfiyatını artırır.
Bu kapsamda ise rölanti nedir konusu merak edilen konuların başında gelir. Borlease Otomotiv olarak bu yazımızda, rölanti ve rölanti devrinin yüksek olması ne anlama gelir gibi konular hakkında merak edilenleri ele alacağız.
Rölanti Ne Demek?
Rölanti kelimesi, Fransızca ağır hareket anlamına gelen “ralenti” kelimesinden türemiş bir kelimedir. Motorun çalıştığı en düşük devir rölanti olarak ifade edilir. Aracı çalıştırdıktan sonra gaz pedalına bastığınızda araç rölantide çalışır.
Rölanti Ayarı Nedir?
Rölanti hakkında merak edilen bir diğer konu ise “Rölanti ayarı nedir?” konusudur. Genel olarak her aracın rölanti devri farklı olduğundan bazı modeller rölantideyken motor devri 500 olabilir. Bazı araçlarda ise 1000 devir/dakikaya kadar ulaşabilir.
Bu kapsamda rölanti ayarı; rölanti devri, aşırı yüksek ya da düşük olan araçlarda rölantinin normal değere çekilmesi olarak ifade edilir.
Rölanti Ayarı Ne İşe Yarar?
Aracın çalışabileceği minimum devir sayısını işaret eden rölanti ayarı doğru yapıldığında, aracın motoru durmadan titremeden çalışabilir. Kısaca rölanti ayarı sayesinden rölantide titreme görülmez. Performans ve yakıt verimliliğini destekleyen rölanti ayarının birçok faydası şu şekildedir:
- Rölanti stabil olarak çalışır.
- Yakıt tüketimi en optimal düzeyde ayarlanır.
- Motorun minimum ölçüde aşınmasını vadeder.
- Çevrenin korunması ve araçtaki elektronik aksamların maksimum verimlilikte çalışabilmesine yardımcı olur.
Rölanti ayarı doğru olmadığında ve araç yüksek devirle çalıştığında yakıt tüketimi artabilir. Bu durum ise motor parçalarının hızlı bir şekilde aşınmasına sebep olur. Araç düşük rölantide çalışıyorsa motor çalışma sırasında durabilir veya tekleyebilir. Aynı zamanda aracın elektrikle çalışan ekipmanları düşük performans gösterebilir. Bu sebeple rölanti doğru şekilde ayarlanmalıdır.
Araba Rölanti Ayarı Kaç Olmalı?
Motorun rölanti hızının doğru ayarlanması hem yakıt tüketiminin düşürülmesi hem de çevreye zararlı gazların daha az salınması açısından son derece önemlidir. Bu sebeple düzenli bakım ve kontrollerle rölanti ayarının doğru olduğundan emin olmak gerekir. Rölanti problemi fark edildiğinde bir uzmana başvurmak, motorun sağlıklı çalışması ve aracın genel performansı için büyük öneme sahiptir.
Rölanti Devri Neden Yükselir?
Rölanti devrinin yüksek olmasının birçok sebebi vardır. Rölanti devrini yükselten temel etkenler şu şekilde sıralanabilir:
- Kapış pompasının arızalı oluşu
- Motor soğutma sisteminde problem oluşu
- Yakıt basınç regülatörünün basıncının düşük oluşu
- Gaz kelebeğinde veya kelebeği düzenleyen sistemlerde arıza oluşu
- Şarj dinamosunda arıza oluşu
Motor rölanti devrinin yüksek olması neye sebep olur? sorusu oldukça merak edilmektedir. Motor rölanti devrinin yüksek olması birçok açıdan olumsuz etkiye sebep olur. Baskı balatanın normalden daha erken bitmesi motor rölanti devrinin yüksek olmasına bağlı olarak meydana gelir.
Rölantinin yüksek olması ise aşırı yakıt tüketimine, motorun hararet yapmasına, kalkışların daha sert olmasına, vites geçmeme problemlerine neden olur.
Rölanti Düşüklüğü Neden Olur?
Rölanti düşüklüğü; gaz kelebeğinde, rölanti valfinde ya da konum sensöründe meydana gelen arızalara bağlı olarak görülebilir. Bunun yanı sıra su sıcaklık seviyesini kontrol eden hareket sensöründe meydana gelen problemler de rölantinin düşmesine sebep olur.
Rölantide Arıza Nedir?
Rölanti durumuna gelen aracın durması ya da devrinde beklenmedik durumların söz konusu olması rölanti arızası anlamına gelir. Rölanti arızasına bağlı oluşan şikayetler ise şu şekilde sıralanabilir:
- Motor devri değişkenlik gösterebilir.
- Araç titreyebilir.
- Motor aniden durabilir.
- Rölantide motordan gelen sesler farklılaşabilir.
Enjektörlerin kirlenmesi sonucu yakıt akışında problemler olması, hava filtresinde sorunlar oluşması, bujilerin arızalanması ve akünün zayıflaması rölanti arızasına sebep olabilecek faktörlerdir.
Araba Rölantide Neden Titrer?
Rölantide titreme, yakıt kaynaklı bir problem olarak karşımıza çıkar. Bunun yanı sıra aracın ateşleme sistemindeki en ufak bir parçanın arızalanması da titreme görülmesine sebep olur. Ayrıca titremelerin sebebi araç tipine göre farklılık da gösterebilir.
Rölanti Devri Kaç Olmalı?
Bir araba motorunun rölanti hızı, üreticinin önerdiği seviyede olur. Bu seviye genellikle dakikada 600-1.000 devir arasındadır.
Rölantide Akü Şarj Olur mu?
Uzun bir sürenin ardından ilk kez çalıştırılan aracın aküsünde şarj sıkıntısının oluşmasını önlemek için araç 20-30 dakika boyunca rölantide çalışır vaziyette kalmalıdır. Bu sayede akünün yeniden şarj olması mümkün hale gelir.
Rölantiye Almak Ne Demek?
Rölantiye almak, motorlu bir aracın motorunu boşa almak ve boşta çalıştırmak olarak ifade edilir.
Borlease Otomotiv olarak bu yazımızda, rölanti hakkında merak edilenleri sizler ile paylaştık. Firmamızdan kiralama hizmeti almak ve prosedürlerimiz hakkında detaylı bilgi için blog sayfamızı inceleyebilir ve kiralama sürecindeki çeşitli prosedürlerin işleyişi hakkında daha kapsamlı bilgi için web sitemizi ziyaret edebilirsiniz.